Kompetencje cyfrowe
Gminne Przedszkole w Kruszynie
Multimedia
super sprawa,
to nauka i zabawa
Przedsięwzięcie z zakresu rozwijania kompetencji cyfrowych
Opracowanie:
mgr Beata Mucha
,,Nie to jest najważniejsze, aby każde dziecko czegoś nauczyć, ale to, by wzbudzić w każdym dziecku pragnienie nauczenia się czegoś”
JOHN LUBBOCKA
WSTĘP
Kompetencje cyfrowe to umiejętności niezbędne we współczesnym świecie. Dlatego już od najmłodszych lat należy uczyć dzieci, jak w sposób mądry i bezpieczny korzystać z nowych technologii.
Kompetencje cyfrowe to nie tylko laptop, smartfon czy tablet. To przede wszystkim rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, motywowanie do poszukiwania przez dzieci odpowiedzi na nurtujące je problemy w sposób dla nich ciekawy, angażujący do działania. Technologie cyfrowe uczą kreatywności oraz logicznego myślenia. Dzięki narzędziom i programom cyfrowym dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach. Internet pozwala na bardzo efektywne przyswajanie nowych tematów oraz ich odpowiedzialne i bezpieczne wykorzystanie. Nowe technologie multimedialne pokazują, że otwierają się nowe możliwości nauczania dzieci oraz wspierania ich rozwoju i potencjału. Dla dzieci komputer jest rzeczywistością. To ich teraźniejszość i przyszłość.
Edukacja poprzez zabawę jest jednym z ważniejszych argumentów dla zastosowania komputera w pracy z małym dzieckiem. Zasada „bawiąc uczyć” jest stosowana w taki sposób, że dzieci nie uświadamiają sobie procesu uczenia. Podczas zajęć z komputerem dzieci zdobywają nowe wiadomości. Zapoznają się z układem urządzeń, nazwami poszczególnych elementów zestawu, uczą się zasad jego funkcjonowania. Słowa - klucze słownika informatycznego są w naturalny sposób przyswajane i włączane do czynnego języka, którym posługuje się dziecko.
Ogromnie ważną sprawą jest ukształtowanie w świadomości dziecka prawidłowego stosunku do komputera i zapoznanie go z niebezpieczeństwami wynikającymi z niewłaściwego korzystania z Internetu czy komputera.
Kompetencje cyfrowe to również umiejętność kodowania będąca jedną z podstawowych kompetencji XXI wieku. Kodowanie to nic innego jak ciekawe zajęcia, które uczą dzieci logicznego myślenia, przewidywania, wnioskowania, planowania i dostrzegania zależności.
Przedsięwzięcie z zakresu rozwijania kompetencji cyfrowych „Multimedia super sprawa, to nauka i zabawa” ma na celu przybliżenie dzieciom świata komputerów, tabletów i tablic multimedialnych, tak by zobaczyły, jak wykorzystać je w pracy, zabawie czy nauce oraz poznanie zagrożeń jakie niesie niewłaściwe korzystanie z nowoczesnych technologii.
Cele ogólne:
- przygotowanie dzieci do kreatywnego i świadomego korzystania z technologii cyfrowych poprzez szereg zabaw edukacyjnych
- poznanie podstawowych zasad pracy z komputerem, tabletem
- upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii
- rozwijanie elementarnych podstaw kodowania
- kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań informatycznych wśród dzieci
- rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi
- rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności
Cele szczegółowe ( dziecko) :
- zna możliwości i zastosowanie urządzeń multimedialnych w zabawie i życiu codziennym
- zna zasady pracy z komputerem i tabletem
- wie, jak używać tablicy multimedialnej
- zna wybrane programy edukacyjne dla dzieci
- rozwija własną inwencję twórczą, kreatywność i spostrzegawczość
- zna elementarne podstawy kodowania i potrafi się nimi posługiwać
- rozwija kreatywność i logiczne myślenie
- potrafi współpracować w grupie
- potrafi skoncentrować się dłużej na zadaniu
- potrafi rozwiązywać zadaniach dostosowane do swoich możliwości intelektualnych i fizycznych
- potrafi korzystać z różnego rodzaju środków multimedialnych w bezpieczny sposób
- zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z urządzeń multimedialnych
Przewidywane efekty:
Dzieci:
- wzrost samodzielności i kreatywności
- rozwój umiejętności twórczego myślenia
- umiejętność współpracy w grupie
- szukanie kompromisowych rozwiązań
- rozwój predyspozycji intelektualnych
- zwiększenie zainteresowania programowaniem
- bezpieczne, świadome, twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii
Nauczyciele:
- poszerzą swoje kwalifikacje
- poszerzą swoje kompetencje
- zdobędą nowe zainteresowania
Placówka
- podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym
- wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno – metodyczne
Rodzice dzieci
- rozwój kreatywności dziecka
- podniesienie świadomości intelektualnej dziecka
- poszerzenie wiedzy na temat możliwości korzystania z nowoczesnych technologii przez dzieci
- rozwój zainteresowań związanych z kodowaniem
- wzmocnienie współpracy z nauczycielami
Data rozpoczęcia – 01.10.2020r
Data zakończenia – 30.06.2021r.Treści z podstawy programowej wychowania przedszkolnego :
I – 4,8
II – 2,8
III – 5, 9
IV - 9,12,14,15,19Metody:
- Poszukujące, aktywne
- zajęcia praktyczne
- ćwiczenia indywidualne
- zabawa- pedagogika zabawy
- Podające:
- pokaz
- obserwacja
- praca według instrukcji nauczyciela
Formy :
- grupowa
- zespołowa
- indywidualna
Założenia przedsięwzięcia
Przedsięwzięcie z zakresu rozwijania kompetencji cyfrowych ,,Multimedia super sprawa, to nauka i zabawa” jest odpowiedzią na jeden z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021 :
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
Przedsięwzięcie to będzie realizowane w obu grupach wiekowych w okresie od października 2020r. do czerwca 2021r. Zajęcia z zastosowaniem technologii informatycznej oraz zabawy z kodowaniem będą dostosowane do wieku rozwojowego i możliwości dzieci.
Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przybliżenie dzieciom w wieku przedszkolnym świata komputerów, tabletów i tablic multimedialnych i pokazanie, że urządzenia te nie służą tylko do zabawy, ale mogą być wykorzystywane również do nauki. Ponadto założeniem przedsięwzięcia jest rozwijanie u dzieci przedszkolnych umiejętności logicznego myślenia, kształtowania wyobraźni przestrzennej oraz wprowadzenia młodego człowieka w cyfrowy świat, szczególnie w świat związany z programowaniem, a także upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii.
W czasie trwania przedsięwzięcia dzieci będą rozwijać podstawowe funkcje poznawcze takie jak: pamięć, koncentracja uwagi, analiza, synteza wzrokowa i słuchowa oraz koordynacja ruchowa. Udział w tym przedsięwzięciu pozwali na kształtowanie dobrych nawyków cyfrowych od najmłodszych lat.Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywać będą w trakcie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem interaktywnego robota, tabletu, tablicy interaktywnej i maty do kodowania. Przedszkolaki swoją wiedzę i umiejętności będą pogłębiać także poprzez szereg zadań, zabaw i gier dydaktycznych, zabaw ruchowych oraz różnego rodzaju pomocy dydaktycznych przygotowanych przez nauczycieli.
Harmonogram działań edukacyjnych przedsięwzięcia „Multimedia super sprawa, to nauka i zabawa”
Tematyka
Sposoby realizacji
Termin realizacji
Poznajemy sprzęt multimedialny
Pokaz urządzeń multimedialnych : laptop, tablet, tablica multimedialna, Internet. Zapoznanie ze sposobem ich działania.
październik
Dzień Bezpiecznego Komputera
Pogadanka z dziećmi na temat zagrożeń płynących z sieci. Poznanie zasad bezpiecznego korzystania z sieci:
- Nie ufaj osobom poznanym w sieci
- Mów jeśli coś jest nie tak
- Zabezpiecz swój komputer
- Nie podawaj swoich danych
12 październik 2020 r.
,,Code Week” – Tydzień kodowania
Udział w europejskiej inicjatywie:
„Code Week”
10 – 25 październik 2020 r.
,,Do czego możemy wykorzystać komputer”
Praca z obrazkiem – wypowiedzi dzieci na temat zastosowania komputerów w życiu codziennym.
Listopad
Internet - Co to takiego?
Burza mózgów - ,,Internet – co to takiego?” ( Internet to wszystkie komputery, które w danej chwili są połączone za pomocą różnych łączy: telefonicznych, internetowych i radiowych. Dzięki Internetowi można znaleźć wiele informacji zamieszczonych na stronach internetowych zwanych też stronami www.
Sieć trochę przypomina sieć pająka)
Listopad
Nauka przez zabawę
Praca z programami edukacyjnymi z wykorzystaniem tabletów i tablicy multimedialnej np. układanie puzzli, kolorowanie obrazków
W ciągu całego roku szkolnego
Komputerowe kolorowanki
Kolorowanie kolorowanek z wykorzystaniem programu PAINT
W ciągu całego roku szkolnego
Dzieciaki w sieci
Oglądanie filmów edukacyjnych :
- ,,Sieciaki i Sieciuchy” – poznanie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
- ,, Bez kożuszka” z serii „Owce w sieci”- zwrócenie uwagi na nie przesyłanie nikomu swoich zdjęć w bieliźnie, ponieważ mogą one przyczynić się m.in. do wyśmiewania się z nas.
- ,,Tajemniczy przyjaciel”, z serii „Owce w sieci”- zwrócenie uwagi na nie zawieranie znajomości z osobami poznanymi w sieci
W ciągu całego roku szkolnego
Kodowanie na dywanie
Zajęcia z wykorzystaniem maty do kodowania:
- Układanie na macie edukacyjnej plastikowych kubków zgodnie z kodem
- Układanie figur geometrycznych zgodnie z kodem
- Zabawy na macie edukacyjnej (wyprawa po skarb • kółko i krzyżyk )
- Rytmy
- Dyktando graficzne
- Gry logiczne ( układanki, mozaiki z mapą, sortowanie, nawlekanie, układanie własnych kompozycji)
- Kolorowe koraliki: nawlekanie wg kodu
W ciągu całego roku szkolnego
Dzień Bezpiecznego Internetu
- Spotkanie z informatykiem
- Poznanie zasad bezpiecznego korzystania z internetu
- Wykonanie plakatu ,,Bezpieczni w sieci”
11 luty 2021r.
Strony internetowe dotyczące bezpieczeństwa dziecka w sieci
Marzec – kwiecień 2021 r.
Wycieczka do pracowni komputerowej w Szkole Podstawowej w Kruszynie
- Zwiedzanie pracowni komputerowej
- Poznanie poszczególnych elementów zestawu komputerowego oraz wielu urządzeń, które mogą z nim współpracować
- Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem komputerów
- Spotkanie z informatykiem
Maj 2021 r.
Podsumowanie przedsięwzięcia
- Quiz ,,Bezpieczny przedszkolak – mądry przedszkolak” dotyczący bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu oraz zagrożeń, jakie są z nimi związane
- Zabawa ,,Wolno – nie wolno”. Słuchanie czytanych zdań reagowanie na nie z w umówiony sposób np.
TAK – klaszczemy, NIE – tupiemy
Propozycje zdań
- Na komputerze gram tylko w takie gry, które są przeznaczone dla dzieci
- Moi rodzice wyjeżdżają na wycieczkę, będę sam w domu, udostępnię wiadomość w sieci
- Razem z bratem szukam w Internecie wiadomości o samochodach
- Wrzucę do Internetu swoje zdjęcia w bieliźnie
Czerwiec 2021 r.
Zasady realizacji przedsięwzięcia :
- z komputera lub tabletu należy korzystać wtedy, gdy jest potrzebny do spełnienia określonych funkcji dydaktyczno- wychowawczych
- treści przekazywane bądź utrwalane za pomocą komputera, tabletu powinny wiązać się bezpośrednio z zajęciem i jego celami
- czas pracy powinien być dokładnie zaplanowany
- gry i programy, z których korzysta nauczyciel, muszą być odpowiednie do wieku i zainteresowań dziecka.
Ewaluacja przedsięwzięcia
- pytania ewaluacyjne do dzieci (dotyczące zrozumienia przekazywanych treści, atrakcyjności zajęć)
- swobodne wypowiedzi dzieci na zakończenie zajęć
- zbieranie opinii i informacji zwrotnych od rodziców
- analiza dokumentacji (plany miesięczne, dzienniki – tematy zajęć)
- analiza wytworów dzieci