• Kompetencje cyfrowe

        • Gminne Przedszkole w Kruszynie

           

          Multimedia

          super sprawa,

           to nauka i zabawa

           

          Przedsięwzięcie z zakresu rozwijania kompetencji cyfrowych

          REGULAMIN KONKURSU PLASTYCZNEGO „BEZPIECZNY INTERNET”

          Opracowanie:

          mgr Beata Mucha

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          ,,Nie to jest najważniejsze, aby każde dziecko czegoś nauczyć, ale to, by wzbudzić w każdym dziecku pragnienie nauczenia się czegoś”

          JOHN LUBBOCKA

           

          WSTĘP
               

           

                  Kompetencje cyfrowe to umiejętności niezbędne we współczesnym świecie. Dlatego już od najmłodszych lat należy uczyć dzieci, jak w sposób mądry  i bezpieczny korzystać z nowych technologii.

                       Kompetencje cyfrowe to nie tylko laptop, smartfon czy tablet. To przede wszystkim rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, motywowanie do poszukiwania przez dzieci odpowiedzi na nurtujące je problemy w sposób dla nich ciekawy, angażujący do działania. Technologie cyfrowe uczą  kreatywności oraz logicznego myślenia. Dzięki narzędziom i programom cyfrowym dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach. Internet pozwala na bardzo efektywne przyswajanie nowych tematów oraz ich odpowiedzialne i bezpieczne wykorzystanie. Nowe  technologie multimedialne  pokazują, że  otwierają się  nowe możliwości nauczania dzieci oraz wspierania ich  rozwoju i potencjału. Dla dzieci komputer jest rzeczywistością. To ich teraźniejszość i przyszłość.         

                  Edukacja poprzez zabawę jest jednym z ważniejszych argumentów dla zastosowania komputera w pracy z małym dzieckiem. Zasada „bawiąc uczyć” jest stosowana w taki sposób, że dzieci nie uświadamiają sobie procesu uczenia. Podczas zajęć z komputerem dzieci zdobywają nowe wiadomości. Zapoznają się z układem urządzeń, nazwami poszczególnych elementów zestawu, uczą się zasad jego funkcjonowania. Słowa - klucze słownika informatycznego są w naturalny sposób przyswajane i włączane do czynnego języka, którym posługuje się dziecko.

                    Ogromnie ważną sprawą jest ukształtowanie w świadomości dziecka prawidłowego stosunku do komputera i zapoznanie go  z niebezpieczeństwami wynikającymi z niewłaściwego korzystania z Internetu czy komputera.         

                         Kompetencje cyfrowe to również umiejętność kodowania będąca jedną z podstawowych kompetencji XXI wieku. Kodowanie to nic innego jak ciekawe zajęcia, które uczą dzieci  logicznego myślenia, przewidywania, wnioskowania, planowania i dostrzegania zależności.

                    Przedsięwzięcie z zakresu rozwijania kompetencji cyfrowych                                           „Multimedia super sprawa, to nauka i zabawa” ma na celu przybliżenie dzieciom świata komputerów, tabletów i tablic multimedialnych, tak by zobaczyły,  jak wykorzystać je w pracy, zabawie czy nauce oraz poznanie zagrożeń jakie niesie niewłaściwe korzystanie z  nowoczesnych technologii.

          Cele ogólne:

          • przygotowanie dzieci  do kreatywnego i świadomego korzystania                          z technologii cyfrowych poprzez szereg zabaw edukacyjnych
          • poznanie podstawowych zasad pracy z komputerem, tabletem
          • upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania  z nowoczesnych technologii
          • rozwijanie elementarnych podstaw kodowania
          • kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji
          • rozwijanie uzdolnień i zainteresowań informatycznych wśród dzieci
          • rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi
          • rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności

           

          Cele szczegółowe ( dziecko) :

          • zna możliwości i zastosowanie urządzeń multimedialnych w zabawie                         i życiu codziennym
          • zna zasady pracy z komputerem i tabletem
          • wie, jak używać tablicy multimedialnej
          • zna wybrane programy edukacyjne dla dzieci
          • rozwija własną inwencję twórczą, kreatywność i spostrzegawczość
          • zna elementarne  podstawy kodowania i potrafi się nimi posługiwać
          • rozwija kreatywność i logiczne myślenie
          • potrafi współpracować w grupie
          • potrafi  skoncentrować się  dłużej na zadaniu
          • potrafi rozwiązywać  zadaniach dostosowane do swoich możliwości intelektualnych i fizycznych
          • potrafi korzystać z różnego rodzaju środków multimedialnych                              w bezpieczny sposób
          • zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z urządzeń multimedialnych

          Przewidywane efekty:

          Dzieci:

          • wzrost samodzielności i kreatywności
          • rozwój umiejętności twórczego myślenia
          •  umiejętność współpracy w grupie
          • szukanie kompromisowych rozwiązań
          • rozwój predyspozycji intelektualnych
          • zwiększenie zainteresowania programowaniem
          • bezpieczne, świadome, twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii

          Nauczyciele:

          • poszerzą swoje kwalifikacje
          • poszerzą swoje kompetencje
          • zdobędą nowe zainteresowania

          Placówka

          • podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym
          • wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno –    metodyczne

          Rodzice dzieci

          • rozwój kreatywności dziecka
          • podniesienie świadomości intelektualnej dziecka
          • poszerzenie wiedzy na temat możliwości korzystania z nowoczesnych technologii przez dzieci
          • rozwój zainteresowań związanych  z  kodowaniem
          • wzmocnienie współpracy z nauczycielami

          Data rozpoczęcia – 01.10.2020r
          Data zakończenia – 30.06.2021r.

          Treści z podstawy programowej wychowania przedszkolnego :

          I – 4,8
          II – 2,8
          III – 5, 9
          IV - 9,12,14,15,19

          Metody:

          1. Poszukujące, aktywne

          - zajęcia praktyczne
          - ćwiczenia indywidualne
          - zabawa

          - pedagogika zabawy

           

          1. Podające:
            - pokaz
            - obserwacja
            - praca według instrukcji nauczyciela

           

          Formy :

          • grupowa
          • zespołowa
          • indywidualna

           

          Założenia przedsięwzięcia

                 Przedsięwzięcie z zakresu rozwijania kompetencji cyfrowych ,,Multimedia super sprawa, to nauka i zabawa” jest odpowiedzią na jeden z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021 :

          • Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.

                  Przedsięwzięcie to będzie realizowane w obu grupach wiekowych  w okresie od października 2020r. do czerwca 2021r. Zajęcia z zastosowaniem technologii informatycznej oraz zabawy z kodowaniem będą dostosowane do wieku rozwojowego i możliwości dzieci.

                      Głównym założeniem przedsięwzięcia jest  przybliżenie dzieciom  w wieku przedszkolnym świata komputerów, tabletów i tablic multimedialnych             i pokazanie, że urządzenia te  nie służą tylko do zabawy, ale mogą być wykorzystywane również do nauki. Ponadto założeniem przedsięwzięcia jest rozwijanie u dzieci przedszkolnych umiejętności logicznego myślenia, kształtowania wyobraźni przestrzennej oraz wprowadzenia młodego człowieka w cyfrowy świat, szczególnie w świat związany z programowaniem, a także upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii.

                           W czasie trwania przedsięwzięcia  dzieci będą rozwijać podstawowe funkcje poznawcze takie jak: pamięć, koncentracja uwagi, analiza, synteza wzrokowa i słuchowa oraz koordynacja ruchowa. Udział w tym przedsięwzięciu pozwali na kształtowanie dobrych nawyków cyfrowych od najmłodszych lat.Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywać będą w trakcie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem interaktywnego robota, tabletu, tablicy interaktywnej i maty do kodowania.    Przedszkolaki swoją wiedzę i umiejętności będą pogłębiać także poprzez szereg zadań, zabaw i gier dydaktycznych, zabaw ruchowych  oraz różnego rodzaju pomocy dydaktycznych przygotowanych przez nauczycieli.

                        

          Harmonogram działań edukacyjnych  przedsięwzięcia                       Multimedia super sprawa, to nauka i zabawa

           

          Tematyka

          Sposoby realizacji

          Termin realizacji

           

          Poznajemy sprzęt multimedialny

          Pokaz  urządzeń multimedialnych  : laptop, tablet, tablica multimedialna, Internet. Zapoznanie ze sposobem ich działania.

          październik

          Dzień Bezpiecznego Komputera

          Pogadanka z dziećmi na temat zagrożeń płynących z sieci. Poznanie zasad bezpiecznego korzystania z sieci:

          • Nie ufaj osobom poznanym w sieci
          • Mów jeśli coś jest nie tak
          • Zabezpiecz swój komputer
          • Nie podawaj swoich danych

           

          12 październik 2020 r.

          ,,Code Week” –  Tydzień kodowania

          Udział w europejskiej inicjatywie:

           „Code Week”

          10 – 25 październik 2020 r.

           

          ,,Do czego możemy wykorzystać komputer”

          Praca z obrazkiem – wypowiedzi dzieci na temat zastosowania komputerów w życiu codziennym.

          Listopad

          Internet  - Co to takiego?

          Burza mózgów - ,,Internet – co to takiego?” ( Internet to wszystkie komputery, które w danej chwili są połączone za pomocą różnych łączy: telefonicznych, internetowych i radiowych. Dzięki Internetowi można znaleźć wiele informacji zamieszczonych na stronach internetowych zwanych też stronami www.

          Sieć trochę przypomina sieć pająka)

          Listopad

          Nauka przez zabawę

          Praca z programami edukacyjnymi z wykorzystaniem tabletów i tablicy multimedialnej np. układanie puzzli, kolorowanie obrazków

          W ciągu całego roku szkolnego

          Komputerowe kolorowanki
           

          Kolorowanie kolorowanek z wykorzystaniem programu PAINT

          W ciągu całego roku szkolnego

          Dzieciaki w sieci

          Oglądanie filmów edukacyjnych :

          • ,,Sieciaki i Sieciuchy” – poznanie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
          • ,, Bez kożuszka”  z serii „Owce w sieci”- zwrócenie uwagi na nie przesyłanie nikomu swoich zdjęć w bieliźnie, ponieważ mogą one przyczynić się m.in. do wyśmiewania się z nas.
          • ,,Tajemniczy przyjaciel”, z serii „Owce w sieci”- zwrócenie uwagi na nie zawieranie znajomości z osobami poznanymi  w sieci

          W ciągu całego roku szkolnego

          Kodowanie na dywanie

          Zajęcia  z wykorzystaniem maty do kodowania:

          • Układanie na macie edukacyjnej plastikowych kubków zgodnie z kodem
          • Układanie figur geometrycznych zgodnie z kodem
          • Zabawy na macie edukacyjnej (wyprawa po skarb • kółko i krzyżyk )
          • Rytmy
          • Dyktando graficzne
          • Gry logiczne ( układanki, mozaiki z mapą, sortowanie, nawlekanie, układanie własnych kompozycji)
          • Kolorowe koraliki: nawlekanie wg kodu

          W ciągu całego roku szkolnego

          Dzień Bezpiecznego Internetu 

          • Spotkanie z informatykiem
          • Poznanie zasad bezpiecznego korzystania z internetu 
          • Wykonanie plakatu ,,Bezpieczni w sieci”

          11 luty 2021r.

          Strony internetowe dotyczące bezpieczeństwa dziecka w sieci

          ttp://www.necio.pl/

          http://www.dzieckowsieci.pl/

          https://sieciaki.pl/

          https://www.metis.pl/bezpieczne/

          Marzec – kwiecień 2021 r.

          Wycieczka do pracowni komputerowej w Szkole Podstawowej  w Kruszynie

          • Zwiedzanie pracowni komputerowej
          • Poznanie poszczególnych elementów zestawu komputerowego oraz wielu urządzeń, które mogą z nim współpracować
          • Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem komputerów
          • Spotkanie z informatykiem

          Maj 2021 r.

          Podsumowanie przedsięwzięcia

          • Quiz ,,Bezpieczny przedszkolak – mądry  przedszkolak” dotyczący bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu oraz zagrożeń, jakie są z nimi związane
          • Zabawa ,,Wolno – nie wolno”. Słuchanie czytanych zdań reagowanie na nie z w umówiony sposób np.

          TAK – klaszczemy, NIE – tupiemy

          Propozycje zdań

          - Na komputerze gram tylko w takie gry, które są przeznaczone dla dzieci

          - Moi rodzice wyjeżdżają na wycieczkę, będę sam w domu, udostępnię wiadomość w sieci

          - Razem z bratem szukam w Internecie wiadomości  o samochodach

          - Wrzucę do Internetu swoje zdjęcia w bieliźnie

           

           

           

          Czerwiec 2021 r.

           

          Zasady realizacji przedsięwzięcia :

          • z komputera lub tabletu należy korzystać wtedy, gdy jest potrzebny do spełnienia określonych funkcji dydaktyczno- wychowawczych
          • treści przekazywane bądź utrwalane za pomocą komputera, tabletu  powinny wiązać się bezpośrednio z zajęciem i jego celami
          • czas pracy powinien być dokładnie zaplanowany
          • gry i programy, z których korzysta nauczyciel, muszą być odpowiednie do wieku i zainteresowań dziecka.

          Ewaluacja przedsięwzięcia

          • pytania ewaluacyjne do dzieci (dotyczące zrozumienia przekazywanych treści, atrakcyjności zajęć)
          • swobodne wypowiedzi dzieci na zakończenie zajęć
          • zbieranie opinii i informacji zwrotnych od rodziców
          • analiza dokumentacji (plany miesięczne, dzienniki  – tematy zajęć)
          • analiza wytworów dzieci